Ako viac čítať a užiť si to

Máte aj vy nejaké čitateľské triky? Ja som prišla na zopár takých, vďaka ktorým si zintenzívnim zážitok z knižky a ukradnem viac času na čítanie.

Časť našej knižnice

Viacerí ste možno v rámci svojich januárových predsavzatí zablúdili na blog o tom, ako si vytvoriť viac času na čítanie. Mne prišiel veľmi vhod pretože, áno, uhádli ste správne, i ja chcem viac čítať. Akurát, že nie od januára ale už od decembra. Zopár receptov som si rokmi odskúšala aj ja a pridala som k nim ďalšie. Inšpirujte sa aj vy:

1. Čas s knižkou je dar

Znie to možno pateticky. Ale čert to ber. Čas na čítanie (to mi dáte za pravdu) si síce treba doslova kradnúť, ale majme pri tej krádeži trochu elegancie! Čítam vtedy a na takom mieste, kde sa cítim komfortne. Nemám knižku na záchode, ale beriem si ju do MHD. Nečítam pochodiačky, ale neostýcham sa stáť pri tom v čakárni u lekára. Lepšia knižka ako civieť do blba. Ale aj to čítanie si treba užiť a nemať 100 strán rozkúskovaných na 90 posedení.

2. Kde vykonať krádež času

Štandardne lovím vo vodách sociálnych sietí a televíznej gaučovej kultúry. Vyriešim uspanie detí, upratanie kuchyne a ten celodenne vymodlený relax strávim knižne-gaučovo. Tisíckrát lepšia katarzia ako priemerná televízna zábava. Má to však jedno ale. Čo s partnerom? Riešenie - kúpte, mu knižku, od ktorej sa ani on neodtrhne. Potom nedobiedza s telkou (a neruší vás) a naviac stále trávite večer spoločne. Bárs aj za ruky sa môžete držať. Teda ak vám stačí na držanie knižky tá druhá ruka.

3. Rodič = dvojnásobok knižných príležitostí

Aj vy ste na to možno prišli, keď ste ako budúci (alebo už existujúci) rodič uzreli vystavené detské knižky v Martinuse. Pôžitok na n-tú! Tie krásne knižky, čo sa začali vydávať... Zážitok z čítania! Ale samozrejme, nie je to také jednoduché. Kým sa dopracujete ku knižkám, ktoré sú originálne, dobre napísané a dajú niečo aj vám, budete sa musieť prehrýzť desiatkami jednoduchých veršíkov, zvieratiek a leporel. I ja som istý čas závidela svojmu dieťaťu, že slovnú zásobu naberá superrýchlym tempom, kým ja ju tým istým tempom strácam. Ale pozrela som sa na to z druhej strany. Začala som na tie isté obrázky vymýšľať nové príbehy. Alebo aj lepšie - v prípade tých nemožných kníh. Voilá, knižná skúsenosť, o ktorej ste ani nechyrovali. Najmenším deťom je jedno, čo rozprávate a tak svoje kreatívne vsuvky môžete zdokonaľovať. A tie staršie sa pôjdu popučiť od smiechu.

4. Zapisujte si

Goodreads, knižný denníček, čokoľvek, čo je vám najbližšie. Prihodí sa mi to pravidelne, z knižky som po prečítaní nadšená, ale po roku si už neviem spomenúť prečo. Nie je na škodu pamätať si, ktoré časti vás oslovili. Možno sa k jej čítaniu vrátite (alebo poradíte kamošovi), keď si pripomeniete, ako vám pomohla prekonať smútok alebo otvorila oči. Ja som si vypracovala, dalo by sa povedať, postreading systém. Ku každej knižke si dávam štítok o dátume prečítania. Ku kľúčovým myšlienkam v knihách si dám ďalšie. Krátky súhrn a pekné citáty si zapíšem do book journalu. Knižku ohodnotím na Goodreads a na Martinus.sk a napíšem blog. Ten je súčasť mojich decembrových predsavzatí :) Miestami sa cítim ako geek, no ten povznášajúci pocit z čítania si držím dlhšie.

Môj book journal

Párkrát som si už ďakovala za tento systém. Ešte mi zostáva prísť na to, ako čítať rýchlejšie, nech vytúžené knižky lúskam rýchlejšie ako ich kupujem. Knižka o rýchločítaní mi zatiaľ nepomohla.

Komentáre