Na západe niečo nové


O čom je dnešné priateľstvo? Aké povinnosti majú priatelia? Čo musia a kedy povedať? Čo je neprípustné, kedy priateľstvo prerastá v niečo viac? Čo znamená láska v priateľstve?

O existencii týchto otázok som nemala tušenia, kým som nesiahla po tomto obšírnom príbehu. Teraz sa na svet pozerám natoľko inak, podobné pocity som mala, keď som sa stala mamou: ako som zmýšľala pred príchodom detí a teraz.

Povedať, že je to príbeh o štyroch kamarátoch je veľmi abstraktný. Nebudem teda kategorizovať, opíšem len svoje pocity, ktoré som mala pri čítaní knihy a o ktoré som sa obohatila po jej zavretí.

Najskôr ma vydesila hrúbka knihy. Ako dnešný uponáhľaný človek si radšej vyberám krátkodobé ciele a nedohľadný horizont ma vie zneistiť pri výbere. K tejto knihe ma však priviedla autorita, tak som prekonala strach a siahla po nej.

Po desiatej strane som sa nevedela odtrhnúť. Príbeh hlavných hrdinov ma stiahol so sebou do New Yorkských ulíc, na študentské večierky, do lacných kaviarní a na požiarne chodiská starých industriálnych budov, vernisáže v MOMA, do ateliérov, kde sa grupuje dnešná bezstarostná bohéma, na rozsiahle prechádzky po bulvároch a uličkách.

To, ako je vykreslený príbeh neobyčajného priateľstva štyroch chlapcov, neskôr mužov, ma pokorila.
Koľko nežnosti a citov som našla v tých riadkoch. Ako ľudia naprieč desaťročiami môžu prechovávať uľšachtilé city k svojim blízkym. Ako im záleží na tom, aby milovaní ľudia boli šťastní.

Samozrejme, v popredí príbehu stojí ťažký osud jedného z hrdinov. Napriek pracovnému úspechu, bohatstvu, zdalo by sa aj konečne nadobudnutému šťastiu, sa nedokáže vysporiadať so svojou trpkou minulosťou.

Román zo mňa vytesnil mnoho hlúpych stereotypov a vnukol mnoho nepekých, nepríjemných myšlienok. Donútil moju myseľ vyjsť z komfortnej zóny Pýchy a predsudku. Nastolil otázky, ale aj dal množstvo odpovedí.

Odporúčam všetkým, kto sa cíti príliš pohodle a bezstrostne.



Komentáre