Toto by si mali povinne čítať stredoškoláci

Ak by mali niekoho zaradiť do povinného čítania na stredných školách, hlasujem za Timura Vermesa (A je tu zas). A zdravím týmto aj prvovoličov roka 2016.

Vtipné (nie len také, ako píšu často na prebaloch kníh), v podstate veľký výmysel, ale napriek tomu tak desivo uveriteľné.  Bola to jedna z knižiek, ktoré ma upútali obalom priamo na mieste činu (och to krásne miesto, kde si nikdy neviem vybrať, čo skôr kúpiť). Vravím si, pekne to vymysleli grafici: názov vtesnaný do fúzikov a obalom ukážeš, o čom knižka je. Áno o Hitlerovi.


Raz sa skrátka ocitol uprostred panelákov súčasného Berlína v svojich najlepších rokoch. Oprášil si uniformu a vybral sa skúmať, kde je a ako sa tam dostal, keď tu zrazu – akísi pubertiaci.

„Pôsobil som evidentne dojmom, že súrne potrebujem pomoc, čo traja Hitlerjugendi ihneď vzorne rozpoznali.“

Iba postupne zisťuje, že už nie je vodcom, štátom kontrolované médiá neexistujú, tak ako ani staré pekné spôsoby zdravenia sa. A tak je jeho samozrejmým plánom opäť sa dostať k moci a čím iným, ako svojou dokonalou propagandou.

Čo by ste spravili vy vidieť napodobeninu Hitlera v uniforme s hákovými krížmi? Volali políciu za šírenie symbolov nenávisti alebo sa zasmiali? Berlínčania urobili to druhé a postupne z reálneho Hitlera vykonštruovali skvelého komika – imitátora. Teda... komika z neho stvorili médiá a ľuďom sa to zdalo tak pritiahnuté za vlasy, až ho na jeho Youtube kanále pozerali ako diví. Nepripomína vám to nič? Mne asi všetko, čo sa týka ľudských produktov reality show aj správ v telke.
Skrátka skvelé čítanie, možno sa aj hanbiť budete, aké mediálne výtvory dnes konzumujeme. Ja som sa.

„Objavoval som čoraz čudnejšie televízne stanice. Na niektorých dokonca nepúšťali filmy, iba explózie. Na okamih ma dokonca preniklo podozrenie, či nejde o hudbu, no došiel som k záveru,že to všetko slúži iba na predaj produktu zvaného zvonenie telefónu.“

Žiadny spoiler nebude, nebojte. Ale vlastne záver možno nie je až taký podstatný. Opäť raz je toto knižka, kde je dôležitejšia cesta ako cieľ.

Záverom by som vás chcela pozvať s vašimi transparentmi pred ministerstvo školstva protestovať za priradenie A je tu zas Timura Vermesa do povinnej literatúry. Alebo vlastne počkať... Zakázať ju! Potom pôjde lepšie ako Twighlight.

Názov: A je tu zas
Autor: Timur Vermes
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Zelený kocúr
Prečítané v júni 2016

Tento príspevok používa afiliátne linky. Kúpou cez ne podporíte vznik ďalších článkov.

Komentáre